Välkommen till SK Umeå.

Vi är en lokal Schäferhundklubb, belägen 3 mil söder om Umeå. Adress: Sundelinsvägen 66 i Hörnefors.
Surfa runt på vår sida så får du en uppfattning om oss & vad vi gör med våra hundar.
Hos oss är alla som har intresse för vår ras Schäfer Välkomna!!

SK Umeå har varit verksamma sedan 1993 och har idag ett eget område med stor klubbstuga, tre dressyrplaner och MH-bana i Hörnefors cirka 3 mil söder om Umeå. Alla schäfervänner är välkomna att bli medlemmar, träna och tävla eller prata hund över en kopp fika.
Oavsett ambitionsnivå.

Vi erbjuder ett brett verksamhetsprogram:
Bruksprov med BH/VT, IGP, BSL
Utställning för Schäfer
Avelskorningar, AK
Uthållighetsprov, UHP
Mentalbeskrivningar, MH
Hundägar utbildningar

Vårt mål är att främja en sund och trevlig Schäfer.
Hjärtligt välkomna till Oss!

Vi samarbetar med studiefrämjandet.

Stafettpinnen SK UMEÅ

SK Umeå har varit verksamma sedan 1993 och har idag ett eget område med stor klubbstuga, två dressyrplaner och MH-bana i Hörnefors ca 3 mil sönder om Umeå. Alla Schäfervänner är välkomna att bli medlemmar, träna och tävla eller prata hund över en kopp fika.

Oavsett ambitionsnivå.

Annica Sjöström, Åke Johansson och Björn Larsson med sonen Thomas är några av klubbens eldsjälar och har varit verksamma i klubben under alla år och bidrar fortfarande med stor kunskap till klubben.

I år har Thomas Larsson tagit över ordförandeskapet och tillsammans med sin fru Carina som är klubbens kanslist är de viktiga nyckelpersoner inom klubbens verksamhet.

När verksamheten startade var klubbstugan endast en ”Arbetsbarack” med en mindre tillhörande gräsplan. I samband med att Botnia banan drogs upp genom länet var vi tvungna att flytta på oss och fick då möjlighet att hyra en större lokal av kommunen i närheten. Där har vi nu tillgång till fullt inrett kök, dusch & wc, och två stora samlingsrum där vi kan hålla kurser och umgås tillsammans samt ett separat kansli där det även finns en handikappanpassad wc.

Vi erbjuder ett brett verksamhetsprogram:

Bruksprov med BH, IPO och BSL

Utställning för Schäfer

Avelskorningar, AK

Uthållighetsprov, UHP

Menta beskrivningar, MH

Hundägare utbildningar

Våra Figuranter:

Thomas Larsson          Träning / tävlingsfigurant med huvudansvaret inom Bruksdelen.

Tommy Norberg          Träning / tävlingsfigurant

Björn Berglund           Träningsfigurant

Torbjörn Edvall           Träningsfigurant

Varje år anordnar vi särskilda träningshelger inom Skydd och Spår för våra medlemmar där vi anlitar duktiga figuranter från norden / Europa.

Inom klubben har vi dessutom egna utbildade figuranter / domare för att genomföra samtliga BH, IPO, BSL och MH prov.

Klubben har idag ca 52 aktiva medlemmar som med stort engagemang tränar och tävlar med sina hundar och hjälps åt med att underhålla stuga och plan vilket skapat en härlig gemenskap och många nya vänner inom klubben.

Nu är det vår tur att skicka stafettpinnen till SK Gävle.

SK Umeå

Åsa Johansson